Hva er riktig temperatur på soverommet?

19.06.2019

Vi bruker i gjennomsnitt en tredjedel av livet vårt i sengen. Mange kan fort tenke at dette er bortkastet tid, men det er om natten kroppen restituerer og lager energi så du våkner uthvilt til en ny dag. Riktig temperatur på soverommet og et sunt inneklima kan ha mye å si for søvnkvaliteten spesielt på varme dager.

Temperatur påvirker søvnkvaliteten mer enn man skulle tro

Hvis rommet du sover i enten er for varmt eller for kaldt spiller det en stor rolle for søvnkvaliteten. Når vi sover går kroppen i hvilemodus og da mister man litt av evnen til å regulere kroppstemperaturen som kan resultere i å våkne enten iskald eller glovarm. Kroppens evne til å regulere temperaturen forsvinner mest under den dype REM-søvnen, som også er da kroppen jobber mest med restitusjon og gjenoppbygging.

Les hva for lite søvn kan gjøre med kroppen din her.

Flere studier har påvist at svetting på natten faktisk øker sjansen for å få mareritt.

Hva er riktig temperatur å sove i?

Det aller beste for nattesøvnen er termisk nøytralitet, det vil si at kroppen genererer like mye varme som den mister til omgivelsene. Bruker du en helt vanlig helårsdyne og sover i undertøyet bør romtemperaturen generelt sett ligge på 15-22 grader for at man skal kunne oppnå best mulig nattesøvn.

Det bør også nevnes at temperaturen alene ikke avgjør søvnkvaliteten. Man må også ta fysiske rammer rundt søvnen med i betraktning slik som dyne, hvor mye klær man sover i, madrass, samt at muligheten for å avgi varme må være i orden. Dette fordi det skjer varmetap i kroppen i løpet av natten da energiproduksjonen går ned, så når det foregår vil man få et høyere varmetap til omgivelsene. 

Optimal nattetemperatur er ofte individuelt

Hver enkelts optimale nattetemperatur er individuell fordi man gjennom livet har vent seg til visse forutsetninger, spesielt gjelder det voksne mennesker. Noen liker best å sove ved lave temperaturer og har vent seg til det, mens for andre er det motsatt. 

Også følelser er noe som kan spille inn på nattesøvnen, for eksempel om man sover utendørs i telt så kan det oppleves som litt for kaldt, tett og klamt om det regner. Men opplevelsen av å sove ute i naturen kan likevel være med å bidra til at man får god søvnkvalitet likevel, selv om det er kaldere enn hva man vanligvis ville foretrekt.  

Problematisk inneklima på sommeren

Mange sliter med å få riktig temperatur i boligen på sommeren, da spesielt på soverommet. Det er for varmt, man våkner opp, vrir seg og får i verste fall ikke sove i det hele tatt. Mange plages i tillegg med pollen og allergi i sommermånedene som gjør at man blir tvunget til å holde vinduer og dører lukket, som gjør temperaturen inne enda vanskeligere å regulere.

Ved å bruke kjølefunksjonen på varmepumpen i sommer kan du være trygg på å sove i et svalt og temperert inneklima. Alle varmepumper klimaekspertene fører fungerer like godt til oppvarming som til kjøling. Å bruke kjølefunksjonen på varmepumpen er også svært rimelig, faktisk kan du kjøle ned hele boligen til kun 5 kr dagen. 

Plages du med pollen og allergi vil også luftrensefilteret nanoe X i varmepumpa bidra til å redusere mengden pollen, støv og andre bakterier i inneluften. Et godt rensesystem i form av varmepumpe kan være en viktig nøkkel til god kvalitet på inneklimaet!

Les mer om å bruke varmepumpen som aircondition her.