Hva skjer med kroppen når du får for lite søvn?

18.06.2019

Søvn har en helbredende, gjenoppbyggende og forebyggende virkning på flere områder og når man sover skjer det mer enn man skulle tro inne i kroppen. Vi ser nærmere på hva som skjer i kroppen når man sover og hva som skjer når man får for lite søvn.

Anbefalt mengde søvn for voksne er mellom 7-8 timer hver natt, mens det for ungdom er 9 timer. For å få mest mulig ut av søvnen bør man sove på ca. samme tidspunkt hver natt og gjøre det i et mørkt og riktig temperert rom.

- Les mer om riktig temperatur på soverommet her.

En natt med lite søvn:

  • Økende risiko for overvekt. Sover man lite blir man raskere sulten og får lyst på mer og dårligere mat som for eksempel junk food.
  • Du ser mer sliten ut.
  • Større risiko for å bli forkjølet.
  • Hjernevevet ødelegges.
  • Du blir mer følsom.
  • Større risiko for å komme ut for en ulykke.
  • Det blir vanskeligere å konsentrere seg om oppgaver.
  • Du får dårligere hukommelse.

Etter en periode med lite søvn:

  • Sjansen for å få slag blir fem ganger større.
  • Risikoen for å få en del krefttyper blir høyere.
  • Man får større sjanse for å utvikle diabetes.
  • Antallet spermier minsker.
  • Risikoen for å få ulike hjertelidelser blir større.
  • Risikoen for å dø øker.

Dansk studie peker på at cellefunksjonen reduseres ved søvnmangel

En studie utført av danske forskere peker på at mindre en syv timer søvn får cellene i kroppen til å fungere dårligere, og at det er en forklaring på hvorfor søvnmangel påvirker helsen. 

"Cellefunksjonen ser ut til å bli nedsatt til et nivå som svarer til at de var ti år eldre for de som sover 90 minutter mindre enn de burde over en lengre periode." - Jonas Mengel-From, førsteamanuensis ved Syddansk Universitet.

En tredjedel av livet blir tilbrakt i sengen

En tredjedel av et langt liv utgjør etterhvert ganske mange år, men faktisk er dette den tiden vi gjennomsnittlig bruker på å sove i løpet av livet. Alle tingene som skjer med kroppen når vi sover har viktige funksjoner og er med på å holde oss sunn og frisk.

Når vi sovner synker kroppstemperaturen slik at kroppen ikke trenger å bruke like mye energi for å holde seg i gang og vi går inn i en slags hvilemodus. Vi puster roligere og blodtrykk og puls synker. Når man er kommet inn i hvilemodus kan kroppen bruke tiden på å gjenoppbygge både hjernen og kroppen generelt. 

Det finnes mange både indre og ytre årsaker til at man sover dårlig eller ikke får sove i det hele tatt. Er søvn og innsovning et vedvarende problem bør man oppsøke lege for hjelp og veiledning. Kun en natt med lite eller dårlig søvn påvirker kroppen både psykisk og fysisk mer enn man skulle tro.